premiera Chleb z nieba (napisy)

Chleb z nieba (napisy)
reżyser: Giovanni Bedeschi | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

premiera Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda (napisy)

Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda (napisy)
reżyser: David Yates | gatunek: Fantasy
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Wdowy (napisy)

Wdowy (napisy)
reżyser: Steve McQueen | gatunek: Dramat; Kryminał
grają: MULTIKINO

premiera Utoya, 22 lipca (napisy)

Utoya, 22 lipca (napisy)
reżyser: Erik Poppe | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

 

 Recenzje

 
Dominik Nykiel i Rafał Kaplita dyskutują o filmie "Młodość"
Dominik Nykiel: I mamy kolejny - po oscarowym "Wielkim pięknie" - film Paolo Sorrentino, w którym reżyser porusza temat młodości. Tym razem temat został dosłownie ujęty w tytule. Czyżby czterdziestopięcioletni reżyser miał już kryzys wieku średniego i nie mógł pogodzić się z upływem czasu?, dając temu wyraz w kinie. A może trzyma się zasady, która mówi, że jak raz się coś sprawdziło, to sprawdzi się i drugi? Bo "Wielkie piękno" pozyskało sobie wiernych wielbicieli, żeby nie powiedzieć koneserów.

Rafał Kaplita: Po pierwsze, pomysł na "Młodość" zrodził się w głowie Sorrentino jeszcze zanim ten zrobił "Wielkie piękno", więc trudno w tym przypadku posądzać go o jakieś wyrafinowane, komercyjne zagrywki. Po drugie, oba filmy, pomimo wielu podobieństw, jednak się od siebie dość znacznie różnią. Jeśli więc mówimy o "pójściu za ciosem", to należałoby tu wskazać raczej miejscami podobną tematykę. Wcale jednak nie jest tak, że w obu filmach reżyser, tak po prostu, opowiada o młodości. I tyle. I kropka. Byłoby to bezwzględne zawężenie ich tematyki.

DN: W takim razie uporządkujmy, z czym mamy do czynienia w "Wielkim pięknie", a z czym w "Młodości"? Bo chyba każdy inaczej na nie patrzy. Szczególnie teraz po obejrzeniu "Młodości". A im częściej z kimś rozmawiam o tych filmach, tym bardziej się w takim przekonaniu utwierdzam.

RK: Oba filmy są wielowątkowe. Uderzają w różne tematy, jednak gdyby je zacząć porządkować i wymieniać, to czasem mogłoby się okazać, że są te same tematy. W obu filmach bohaterowie to ludzie starsi, którzy znajdują się z różnych powodów w jakimś twórczym letargu. W obu filmach ich postawa konfrontowana jest z postawą, jaką mieli w młodości. W obu filmach mówi się też o czymś, co było, a czego już nie ma. Nawet jeśli gdzieś się tli, to nie można już tego doświadczyć. I właśnie to COŚ utracone reżyser nazywa raz wielkim pięknem, a raz młodością. A chodzi mu praktycznie cały czas o to samo.

DN: No właśnie. Mamy więc do czynienia z powtarzalnością, czyli filmowym mieleniem tematu. Mam wrażenie jednak, że Sorrentino ma skłonność do pompatyczności i sztucznego nadmuchiwania tematu. Bo w "Młodości", jak i zresztą w "Wielkim pięknie", o starości i młodości opowiada jak o wznoszeniu wielkiej katedry - tutaj poprzez powolność (chwilami jakby zawieszenie) i upoetyzowanie scen, piękne krajobrazy ukazane w szerokiej perspektywie, oraz poprzez figury bohaterów-mędrców, którzy wygłaszają mądrości życiowe. Zresztą bohater grany przez Michaela Caine'a do złudzenia przypomina bohatera z "Wielkiego piękne" - fizycznie i mentalnie.

RK:
Oj, nie zgodzę się. „Wielkie piękno” podobało mi się dużo mniej właśnie za względu na bohatera. Tamten był wyszczekany i wiedział, że jakiś czas temu zszedł na złą ścieżkę, z której nie można już zawrócić. Czuł się w jakimś stopniu przegrany. Caine z „Młodości” jest po prostu już wiekowy. Jego życie może nie wyglądało idealnie, ale niczego by w nim raczej nie zmienił. Jest też człowiekiem, który nie wadzi nikomu, nie wytyka wad, słucha… Bohater „Wielkiego piękna” potrafi zajść ludziom za skórę. Pomimo wieku jest niepokorny. Jeśli chodzi o formę – jest faktycznie dość poetycka. Ale czy poezja sama w sobie jest czymś pompatycznym? Dlaczego też mówić o nadmuchiwaniu tematu, kiedy mówi się o tak ważnych dla człowieka sprawach, jak przemijanie, choroba, śmierć… Wolałbyś, żeby to było na zasadzie: a glebnął chłop i posłali go do piachu?

DN: David Lynch w "Prostej historii" nie potrzebował wielkich słów i wielkich obrazów, by powiedzieć - między innymi - o starości. W każdym razie bohater "Młodości", choć podobny do tego z "Wielkiego piękna", to - i tu zgodzę się z Tobą - zdecydowanie bardziej da się lubić. W ogóle wskazując na różnicę filmów, bo chyba nie damy rady tutaj uciec od porównań, to "Młodość", pomimo tej pompatyczności i swojej wizualnego rozmachu, jest naszpikowana też subtelnym i inteligentnym poczuciem humoru. I ten humor jest właśnie wynikiem postaw, zachowań i spojrzenia na życie głównych bohaterów, przez pryzmat których patrzymy na wspomnianą już młodość i starość.

RK: I właśnie m.in. z tego powodu uważam, że ten film jest jednak stonowany. Owszem, ma elementy podniosłe, ale są one regularnie „rozładowywane” przez drobniejsze, czasem śmieszniejsze sekwencje. Jego kompozycja przypomina mi trochę utwór symfoniczny, w którym raz słychać jedną, nieco cichszą partię instrumentów smyczkowych, a raz odzywają się głośne instrumenty dęte. Nie można też oczekiwać, że każdy film o życiu będzie w stylu „Prostej historii”. Wsiądziemy na traktor, dojedziemy do końca i już. Po krzyku. Całe szczęście wręcz, że są tacy, którzy o życiu myślą nieco inaczej.

DN: Czy spojrzenie Sorrentino na życie jest - według Ciebie - optymistyczne czy pesymistyczne? Bo po seansie "Młodości" mam mieszane uczucia. Z jednej strony optymistyczne jest pogodzenie z tym, że po młodości nastaje starość, że coś się kończy, a coś też zaczyna, ale z drugiej strony scena w basenie, w której nasi wiekowi bohaterowie mogą już tylko podziwiać i kontemplować widok pięknej, wręcz seksownej młodej kobiety o idealnej figurze i kształtach, jest w jakimś stopniu smutna i przytłaczająca.

RK: Bo też i jest w tym filmie trochę tego i trochę tego. Zależy też, na którą postać spojrzeć (a jest ich kilka, nie tylko Caine). Uznałbym ten film za głęboko nostalgiczny, a przecież nostalgia sama w sobie nie jest ani optymistyczna, ani pesymistyczna. Tęsknić można z różnych przyczyn i w różnych nastrojach. I chyba najważniejsze w niej to, żeby w ogóle pamiętać. I dlatego podkreślę, że ta, dla niektórych, pompatyczna scena finałowa z orkiestrą jest wyrazem tej młodzieńczej emocji, która, nawet na stare lata, jeszcze się w człowieku tli. A to chyba dobre.
 
 
 
Tagi: Mlodość , dyskusja , rezencja , Dominik Nykiel , Rafał Kaplita
Data wprowadzenia: 2015-09-28
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Zimna wojna

Mamma Mia: Here We Go Again! (2D, napisy)
(Musical USA)

Krzysiu, gdzie jesteś? (dubbing)
(Familijny USA)

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Zegar czarnoksiężnika (dubbing)
(Fantasy; Przygodowy USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

Jeszcze jeden dzień
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

Jeszcze jeden dzień (mała sala)
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Futrzaki ruszają na ratunek (dubbing)
(Animowany Rosja)

Kaczki z gęsiej paczki
(Animowany; Komedia Chiny/USA)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Uprowadzona księżniczka (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Kuba Guzik (dubbing)
(Familijny; Przygodowy Niemcy)

Uprowadzona księżniczka (dubbing, mała sala)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Jak zostać czarodziejem (dubbing)

Jak zostać czarodziejem (dubbing, mała sala)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Biały kieł (dubbing, mała sala)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing, mała sala)
(Animowany USA)

Hotel Transylwania 3 (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

Hotel Transylwania 3 - Kino na Temat
(Animowany; Komedia USA)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: piątek, 16.11.2018 r.

HELIOS

Planeta Singli 2 13:30, 14:30, 16:15, 18:30, 19:00, 21:15, 21:45,

HELIOS Galeria

Bohemian Rhapsody (napisy) 11:50, 17:30, 20:30,
Planeta Singli 2 10:15, 12:30, 13:00, 14:45, 15:15, 15:45, 18:00, 19:00, 20:45, 21:20, 21:45,

MULTIKINO

7 uczuć 12:15, 21:20,
Alfa (dubbing) 10:00, 12:15, 14:50,
Bohemian Rhapsody (napisy) 11:50, 14:40, 17:30, 20:20, 22:05,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 11:30, 13:45, 17:05,
Kler 14:30, 17:20, 20:10,
Planeta Singli 2 10:15, 11:15, 12:50, 13:50, 15:25, 16:25, 18:00, 19:00, 20:40, 21:35,
Wdowy (napisy) 16:55, 19:20,

ZORZA

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.

Drogi Użytkowniku!
Chcielibyśmy Państwa poinformować o tym, że w RESinet.pl szanujemy prywatność naszych Uzytkowników, a tym samym starannie zabezpieczamy Państwa dane osobowe. Szczegółowe informacje na temat tego, kto jest administratorem danych, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe oraz w jaki sposób wykorzystujemy piki cookie znajdują się w naszej Polityce prywatności, z której dowiesz się między innymi o tzw. rozwiązaniach opt-out, które umożliwiają określenie Twoich ustawień prywatności w trakcie korzystania z Internetu.

Ok, Rozumiem