premiera Chłopiec z burzy (dubbing)

Chłopiec z burzy (dubbing)
reżyser: Shawn Seet | gatunek: Familijny
grają: HELIOS Galeria

premiera Asteriks i Obeliks. Tajemnica magicznego wywaru (dubbing)

Asteriks i Obeliks. Tajemnica magicznego wywaru (dubbing)
reżyser: Alexandre Astier, Louis Clichy | gatunek: Animowany; Przygodowy
grają: HELIOS HELIOS Galeria MULTIKINO

premiera Diablo. Wyścig o wszystko

Diablo. Wyścig o wszystko
reżyser: Michał Otłowski, Daniel Markowicz | gatunek: Akcja
grają: HELIOS MULTIKINO

premiera Dom, który zbudował Jack (napisy)

Dom, który zbudował Jack (napisy)
reżyser: Lars von Trier | gatunek: Dramat
grają: MULTIKINO

premiera Glass (napisy)

Glass (napisy)
reżyser: M. Night Shyamalan | gatunek: Thriller
grają: MULTIKINO

 

 Recenzje

 
Dominik Nykiel i Rafał Kaplita dyskutują o filmie "Młodość"
Dominik Nykiel: I mamy kolejny - po oscarowym "Wielkim pięknie" - film Paolo Sorrentino, w którym reżyser porusza temat młodości. Tym razem temat został dosłownie ujęty w tytule. Czyżby czterdziestopięcioletni reżyser miał już kryzys wieku średniego i nie mógł pogodzić się z upływem czasu?, dając temu wyraz w kinie. A może trzyma się zasady, która mówi, że jak raz się coś sprawdziło, to sprawdzi się i drugi? Bo "Wielkie piękno" pozyskało sobie wiernych wielbicieli, żeby nie powiedzieć koneserów.

Rafał Kaplita: Po pierwsze, pomysł na "Młodość" zrodził się w głowie Sorrentino jeszcze zanim ten zrobił "Wielkie piękno", więc trudno w tym przypadku posądzać go o jakieś wyrafinowane, komercyjne zagrywki. Po drugie, oba filmy, pomimo wielu podobieństw, jednak się od siebie dość znacznie różnią. Jeśli więc mówimy o "pójściu za ciosem", to należałoby tu wskazać raczej miejscami podobną tematykę. Wcale jednak nie jest tak, że w obu filmach reżyser, tak po prostu, opowiada o młodości. I tyle. I kropka. Byłoby to bezwzględne zawężenie ich tematyki.

DN: W takim razie uporządkujmy, z czym mamy do czynienia w "Wielkim pięknie", a z czym w "Młodości"? Bo chyba każdy inaczej na nie patrzy. Szczególnie teraz po obejrzeniu "Młodości". A im częściej z kimś rozmawiam o tych filmach, tym bardziej się w takim przekonaniu utwierdzam.

RK: Oba filmy są wielowątkowe. Uderzają w różne tematy, jednak gdyby je zacząć porządkować i wymieniać, to czasem mogłoby się okazać, że są te same tematy. W obu filmach bohaterowie to ludzie starsi, którzy znajdują się z różnych powodów w jakimś twórczym letargu. W obu filmach ich postawa konfrontowana jest z postawą, jaką mieli w młodości. W obu filmach mówi się też o czymś, co było, a czego już nie ma. Nawet jeśli gdzieś się tli, to nie można już tego doświadczyć. I właśnie to COŚ utracone reżyser nazywa raz wielkim pięknem, a raz młodością. A chodzi mu praktycznie cały czas o to samo.

DN: No właśnie. Mamy więc do czynienia z powtarzalnością, czyli filmowym mieleniem tematu. Mam wrażenie jednak, że Sorrentino ma skłonność do pompatyczności i sztucznego nadmuchiwania tematu. Bo w "Młodości", jak i zresztą w "Wielkim pięknie", o starości i młodości opowiada jak o wznoszeniu wielkiej katedry - tutaj poprzez powolność (chwilami jakby zawieszenie) i upoetyzowanie scen, piękne krajobrazy ukazane w szerokiej perspektywie, oraz poprzez figury bohaterów-mędrców, którzy wygłaszają mądrości życiowe. Zresztą bohater grany przez Michaela Caine'a do złudzenia przypomina bohatera z "Wielkiego piękne" - fizycznie i mentalnie.

RK:
Oj, nie zgodzę się. „Wielkie piękno” podobało mi się dużo mniej właśnie za względu na bohatera. Tamten był wyszczekany i wiedział, że jakiś czas temu zszedł na złą ścieżkę, z której nie można już zawrócić. Czuł się w jakimś stopniu przegrany. Caine z „Młodości” jest po prostu już wiekowy. Jego życie może nie wyglądało idealnie, ale niczego by w nim raczej nie zmienił. Jest też człowiekiem, który nie wadzi nikomu, nie wytyka wad, słucha… Bohater „Wielkiego piękna” potrafi zajść ludziom za skórę. Pomimo wieku jest niepokorny. Jeśli chodzi o formę – jest faktycznie dość poetycka. Ale czy poezja sama w sobie jest czymś pompatycznym? Dlaczego też mówić o nadmuchiwaniu tematu, kiedy mówi się o tak ważnych dla człowieka sprawach, jak przemijanie, choroba, śmierć… Wolałbyś, żeby to było na zasadzie: a glebnął chłop i posłali go do piachu?

DN: David Lynch w "Prostej historii" nie potrzebował wielkich słów i wielkich obrazów, by powiedzieć - między innymi - o starości. W każdym razie bohater "Młodości", choć podobny do tego z "Wielkiego piękna", to - i tu zgodzę się z Tobą - zdecydowanie bardziej da się lubić. W ogóle wskazując na różnicę filmów, bo chyba nie damy rady tutaj uciec od porównań, to "Młodość", pomimo tej pompatyczności i swojej wizualnego rozmachu, jest naszpikowana też subtelnym i inteligentnym poczuciem humoru. I ten humor jest właśnie wynikiem postaw, zachowań i spojrzenia na życie głównych bohaterów, przez pryzmat których patrzymy na wspomnianą już młodość i starość.

RK: I właśnie m.in. z tego powodu uważam, że ten film jest jednak stonowany. Owszem, ma elementy podniosłe, ale są one regularnie „rozładowywane” przez drobniejsze, czasem śmieszniejsze sekwencje. Jego kompozycja przypomina mi trochę utwór symfoniczny, w którym raz słychać jedną, nieco cichszą partię instrumentów smyczkowych, a raz odzywają się głośne instrumenty dęte. Nie można też oczekiwać, że każdy film o życiu będzie w stylu „Prostej historii”. Wsiądziemy na traktor, dojedziemy do końca i już. Po krzyku. Całe szczęście wręcz, że są tacy, którzy o życiu myślą nieco inaczej.

DN: Czy spojrzenie Sorrentino na życie jest - według Ciebie - optymistyczne czy pesymistyczne? Bo po seansie "Młodości" mam mieszane uczucia. Z jednej strony optymistyczne jest pogodzenie z tym, że po młodości nastaje starość, że coś się kończy, a coś też zaczyna, ale z drugiej strony scena w basenie, w której nasi wiekowi bohaterowie mogą już tylko podziwiać i kontemplować widok pięknej, wręcz seksownej młodej kobiety o idealnej figurze i kształtach, jest w jakimś stopniu smutna i przytłaczająca.

RK: Bo też i jest w tym filmie trochę tego i trochę tego. Zależy też, na którą postać spojrzeć (a jest ich kilka, nie tylko Caine). Uznałbym ten film za głęboko nostalgiczny, a przecież nostalgia sama w sobie nie jest ani optymistyczna, ani pesymistyczna. Tęsknić można z różnych przyczyn i w różnych nastrojach. I chyba najważniejsze w niej to, żeby w ogóle pamiętać. I dlatego podkreślę, że ta, dla niektórych, pompatyczna scena finałowa z orkiestrą jest wyrazem tej młodzieńczej emocji, która, nawet na stare lata, jeszcze się w człowieku tli. A to chyba dobre.
 
 
 
Tagi: Mlodość , dyskusja , rezencja , Dominik Nykiel , Rafał Kaplita
Data wprowadzenia: 2015-09-28
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

Jeszcze jeden dzień
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

Dom, który zbudował Jack (napisy)
(Dramat Dania, Francja, Niemcy, Szwecja)

Glass (napisy)
(Thriller USA)

Dom, który zbudował Jack (napisy, mała sala)
(Dramat Dania, Francja, Niemcy, Szwecja)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Ralph Demolka w internecie (3D, Dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Sekretny świat kotów (dubbing)
(Animowany; Komedia Chiny)

Sekretny świat kotów (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia Chiny)

Ralph Demolka w internecie (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Ralph Demolka w internecie (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: piątek, 18.01.2019 r.

HELIOS

Bumblebee (dubbing) 10:15, 19:30,
Diablo. Wyścig o wszystko 15:00, 19:00, 21:30,
Underdog 12:50, 15:50, 18:30, 21:10,
Zabawa zabawa 12:40, 20:30,

HELIOS Galeria

Bumblebee (dubbing) 13:00, 19:45,
Chłopiec z burzy (dubbing) 10:00, 15:00, 17:15,
Diablo. Wyścig o wszystko 14:30, 17:00, 19:30, 22:00,
Glass (napisy) 12:15, 16:15, 19:00,
Ralph Demolka w internecie (dubbing) 10:10, 11:15, 12:45, 13:45, 15:20, 18:00,
Underdog 10:30, 13:10, 15:50, 18:30, 20:00, 21:10,

MULTIKINO

Aquaman (dubbing) 12:15, 15:15,
Bohemian Rhapsody (napisy) 12:20, 16:40, 20:40,
Bumblebee (dubbing) 10:10, 14:10,
Chłopiec z burzy (dubbing) 10:20, 15:30, 17:45,
Diablo. Wyścig o wszystko 10:50, 13:15, 15:40, 18:05, 19:30, 20:30, 21:10, 22:20,
Glass (napisy) 14:40, 18:15, 21:00,
Narodziny gwiazdy (napisy) 12:40, 17:25, 20:00,
Ralph Demolka w internecie (dubbing) 10:00, 11:10, 13:40, 16:10, 18:40,
Underdog 10:25, 13:00, 15:35, 17:15, 18:10, 19:50, 20:45, 21:55, 22:25,
Zabawa zabawa 15:10, 20:15,

ZORZA

Underdog 15:00, 21:15,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.

Drogi Użytkowniku!
Chcielibyśmy Państwa poinformować o tym, że w RESinet.pl szanujemy prywatność naszych Uzytkowników, a tym samym starannie zabezpieczamy Państwa dane osobowe. Szczegółowe informacje na temat tego, kto jest administratorem danych, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe oraz w jaki sposób wykorzystujemy piki cookie znajdują się w naszej Polityce prywatności, z której dowiesz się między innymi o tzw. rozwiązaniach opt-out, które umożliwiają określenie Twoich ustawień prywatności w trakcie korzystania z Internetu.

Ok, Rozumiem