premiera Cudowny chłopak (Napisy)

Cudowny chłopak (Napisy)
reżyser: Stephen Chbosky | gatunek: Dramat; Familijny
grają: MULTIKINO

premiera Atak paniki

Atak paniki
reżyser: Paweł Maślona | gatunek: Dramat; Komedia
grają: HELIOS

premiera Tedi i mapa skarbów (dubbing)

Tedi i mapa skarbów (dubbing)
reżyser: Enrique Gato | gatunek: Animowany
grają: HELIOS

premiera Escape Room (napisy)

Escape Room (napisy)
reżyser: Will Wernick | gatunek: Horror
grają: HELIOS Galeria

premiera Kobiety mojego życia

Kobiety mojego życia
reżyser: Arnaud Desplechin | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

premiera Syn Królowej Śniegu

Syn Królowej Śniegu
reżyser: Robert Wichrowski | gatunek: Dramat; Fantasy
grają: ZORZA

premiera DJ

DJ
reżyser: Alek Kort | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

DJ

ENEMEF: Maraton z Więźniem Labiryntu ENEMEF: Maraton z Więźniem Labiryntu z premierą najnowszej części "Lek na śmierć" to epickie wydarzenie specjalnie dla fanów hitowej serii oraz miłośników dobrego, pełnego przygód i zagadek kina science fiction. 

Zapowiedzi

Czas mroku

MULTIKINO
26-01-2018

Plan B

HELIOS
02-02-2018

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Cud w Mediolanie"
Doczekaliśmy się czasów, kiedy dystrybutorzy filmowi sięgają po dawne perły kinematografii -filmy kultowe, które wszyscy znają, albo chcieliby zobaczyć oraz takie, o których już się powoli nie pamięta. Część z nich jest poddawanych cyfrowej obórce, do innych po prostu nabywa się prawa. W każdym razie to wszystko sprawia, że na powrót mogą być pokazane na dużym ekranie.

Temat jako pierwszy podjął jakiś czas temu dystrybutor Vivarto, który wzbogacił swoją ofertę o najgłośniejsze tytuły Chaplina, następnie „Bonnie i Clyde”, „Czerwoną pustynię” czy „Lamparta”. Za włoskie kino wziął się również MayFly, który w tamtym roku pokazał „Złodziei rowerów” mistrza neorealizmu - Vittorio De Sici, zaś w marcu tego roku (raptem tydzień temu) wypuścił jego kolejne arcydzieło – „Cud w Mediolanie”. Filmu niestety nie można oglądać na ekranach rzeszowskich kin, jednak z powodzeniem można go dostrzec w kinach krakowskich.

O samym, wybitnym filmie chciałoby się powiedzieć wiele, ale dziś wyjątkowo zdecydowałem się posłużyć innym tekstem, idealnie oddającym intencje twórcy oraz znaczenie samego dzieła na tle historii powojennych Włoch. Nie widząc sensu powtarzania się polecam lekturę autorstwa Adama Garbicza i Jacka Klinowskiego („Kino, wehikuł magiczny. Podróż druga 1950-1959”, Kraków 1987). Liczę, że ten wyjątkowy tekst, nawet jeśli zbyt wiele zdradza, spowoduje, że sięgną Państwo po ten tytuł. W taki, czy inny sposób.
Rafał Kaplita

O filmie:

„Współczesna baśń socjologiczna, zderzająca dziecięcą czystość interpretacji moralnej świata z prawdą o niedoskonałości człowieka. Jeden z najbardziej niecodziennych pomysłów tematycznych Zavattiniego (pierwotnie był to scenariusz groteski dla sławnego komika Totó) został rozwinięty w bogaty kalejdoskop problemów początku lat pięćdziesiątych. „Cud w Mediolanie” jest równocześnie poetyckim odbiciem napięć wewnętrznych w Italii, podsumowaniem rachunków efektu neorealizmu i próbą wyjścia poza jego kanony opisowe, automedytacją nad sensownością dydaktycznego programu leczenia ustroju, wreszcie – filozoficzną próbą rozważenia perspektywy człowieka we współczesnej cywilizacji: jest filmem na rozdrożu, filmem myślowej rozterki.

Centralną postacią poszukiwania prawdy, jak to zwykle bywa w podobnych przedsięwzięciach, uczynili autorzy człowieka czystego – Dobrego Totó – który konfrontuje swoją mentalność jednostki ewangelicznej, nie znającej praw walki o byt, z regułami działań pochłoniętych przez egoizm mieszkańców Ziemi. Totó, aż do osiągnięcia pełnoletniości odizolowany od świata, wkracza niczym apostoł w środowisko mediolańskich nędzarzy, staje się w nim przywódcą i dobroczyńcą, założycielem mikropaństwa wolności i pokoju: organizuje budowę prymitywnego osiedla, w którym wszyscy mogliby znaleźć szczęście. Rychło przekonuje się, że jest to nieosiągalne. Pośród zbiorowości ludzi , których na dnie egzystencji niewiele różniło, zaczynają się pojawiać podziały i coraz silniejsze konflikty; nie to jednak jest najgorsze. Prawdziwą klęskę przynosi dopiero nagłe bogactwo: odkrycie, że osiedle stoi na złożu naftowym. Dobroduszny dotąd właściciel terenu przybywa z oddziałem policji, by usunąć biedaków. Na nic pertraktacje z kapitalistę, na nic nadzieje, że czynione dzięki pomocy z zaświatów cuda pozwolą ocalić wspólnotę; Totó i jego towarzysze są skazani na klęskę. Jedyne co im pozostaje, to odlot na miotłach do kraju, gdzie nie ma podziału na ubogich i bogatych, nie istnieją bariery własności prywatnej, a „dzień dobry” znaczy naprawdę – dzień dobry.

Czym jest to zakończenie? Jest chyba przede wszystkim pesymistycznym szeptem rozpaczy, z którym De Sica nie chce się pogodzić, ale który, w imię prawdy, umieszcza w podsumowaniu. Tym samym wyjawia, że głoszona przezeń dydaktyka dobroci jest utopijna; wie o tym jako realista. Wie jednak równie dobrze, że jest ona utopijna nie tylko w świecie drapieżnego kapitalizmu – co potwierdzają szczegóły opisu społeczności nędzarzy. Tak, system jest zły – ale zły jest również człowiek, z systemu wyabstrahowany: dlatego, mimo jednoznacznego radykalizmu społecznego finału – złagodzonego przez cenzurę, ale i tak bardzo ostro atakowanego przez rodzimą prawicę – De Sica nie zajmuje postawy komunisty.

Styl „Cudu w Mediolanie” czyni zeń jedno z najoryginalniejszych dzieł filmowych: realizm spotyka się tu z poetycką baśniowością malarzy prymitywistów, konkret społeczny – z symbolami i fantastyką, cicha atmosfera peryferii – z hałaśliwością drwiny antyburżuazyjnej, intelektualizm z prostodusznością, patos z liryzmem. Oczywiście, w tak fantazyjnym przekładańcu trudno było o ingrediencje wyłącznie najlepszej jakości: satyra wypada tu na ogół jałowo, a jakość techniki wszelkich cudowności jest dosyć marna. To jednak, co wyznacza ogólny, wzruszający nastrój, należy do czystego świata poezji, a wiele epizodów (pogrzeb mamy Totó, nędzarze w słońcu prześwitującym przez chmury) zachwyca ekranowym pięknem. Współtworzy je w „Cudzie w Mediolanie” jeden z największych operatorów włoskiego kina – przedwcześnie zmarły Aldo Graziati, znany jako R.G. Aldo”.
Tagi: Cud w Mediolanie , Rafał Kaplita , recenzja
Data wprowadzenia: 2014-02-20
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Zabicie świętego jelenia
(Thriller Wlk. Brytania, Irlandia)

Gwiezdne Wojny: Ostatni Jedi
(Akcja; Przygodowy; S-F USA)

Wojna płci
(Biograficzny; Komedia USA, Wielka Brytania)

Cudowny chłopak (Napisy)
(Dramat; Familijny USA, Hongkong)

Pasażer
(Thriller USA)

Czarna Pantera
(Akcja; S-F USA)

Cudowny chłopak (dubbing)
(Dramat; Familijny USA, Hongkong)

Syn Królowej Śniegu
(Dramat; Fantasy Polska)

Cudowny chłopak (lektor)
(Dramat; Familijny USA, Hongkong)

Cudowny chłopak (lektor, mała sala)
(Dramat; Familijny USA, Hongkong)

Cudowny chłopak (napisy, mała sala)
(Dramat; Familijny USA, Hongkong)

Syn Królowej Śniegu (mała sala)
(Dramat; Fantasy Polska)

 Dla dzieci

Tarapaty
(Familijny; Przygodowy Polska)

Coco (3D, dubbing)
(Animowany; Familijny USA)

Potworna rodzinka (dubbing)
(Animowany; Komedia Niemcy/Wlk. Brytania)

Pierwsza gwiazdka (dubbing)
(Animowany USA)

Tedi i mapa skarbów (dubbing)
(Animowany Hiszpania)

Syn Królowej Śniegu
(Dramat; Fantasy Polska)

Syn Królowej Śniegu (mała sala)
(Dramat; Fantasy Polska)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: poniedziałek, 22.01.2018 r.

HELIOS

Atak paniki 14:30, 19:00, 21:15,
Fernando (2D, dubbing) 10:30, 13:30, 18:00,
Narzeczony na niby 13:00, 15:30, 17:30, 20:30,
Paddington 2 (dubbing) 09:00, 10:00, 12:30, 15:00,
Tedi i mapa skarbów (dubbing) 10:45, 12:15, 17:00,

HELIOS Galeria

Atak paniki 15:15, 19:00, 21:15,
Escape Room (napisy) 16:45, 19:30, 22:15,
Fernando (2D, dubbing) 10:30, 14:45, 18:30,
Narzeczony na niby 13:00, 15:30, 18:00, 20:30,
Paddington 2 (dubbing) 10:15, 12:45, 16:15,
Pasażer 17:15, 21:45,
Pomniejszenie 20:15,
Tedi i mapa skarbów (dubbing) 10:00, 12:00, 14:15, 17:30,

MULTIKINO

Atak paniki 16:45, 19:00, 21:15,
Cudowny chłopak (dubbing) 10:00, 12:30, 15:00,
DJ 20:45,
Escape Room (napisy) 19:15, 21:20,
Fernando (2D, dubbing) 10:45, 13:10, 15:35, 18:00,
Gra o wszystko (Napisy) 14:40, 20:30,
Ignacy Loyola 11:25,
Narzeczony na niby 10:40, 13:05, 14:30, 15:30, 16:55, 17:55, 19:20, 20:20, 22:15,
Paddington (dubbing) 11:25, 13:35,
Pasażer 16:55, 21:05,
Pomniejszenie 11:50,
Tedi i mapa skarbów (dubbing) 11:40, 13:40, 15:40, 17:40,

ZORZA

Atak paniki 21:20,
Ignacy Loyola 11:00, 15:30,
Ślady stóp 08:00, 09:50,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.