premiera Zwyczajna przysługa (napisy)

Zwyczajna przysługa (napisy)
reżyser: Paul Feig | gatunek: Komedia; Kryminał
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera 53 wojny

53 wojny
reżyser: Ewa Bukowska | gatunek: Dramat
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Pierwszy człowiek (napisy)

Pierwszy człowiek (napisy)
reżyser: Damien Chazelle | gatunek: Biograficzny; Dramat
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Uwolnij mnie (napisy)

Uwolnij mnie (napisy)
reżyser: Federica Di Giacomo | gatunek: Dokumentalny
grają: ZORZA

premiera Climax (napisy)

Climax (napisy)
reżyser: Gaspar Noé | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

 

 Recenzje

 
Recenzja filmu "Połów szczęścia w Jemenie"
O filmach Lasse Hallströma zawsze myślę ciepło i za każdym razem z chęcią po nie sięgam. Z prostej przyczyny: kreują tzw. realizm magiczny, który rzadko jest spotykany we współczesnym Kinie. Dlatego z powodzeniem Hallströma można nazwać filmowym odpowiednikiem pisarza Gabriela Garcii Márqueza. To, co Márquez kreślił za pomocą słów na kartach swoich powieści (patrz: „Miłość w czasach zarazy”, „Sto lat samotności”), Hallström przedstawia na ekranie za pomocą ruchomych obrazów, którym towarzyszy piękna i liryczna muzyka, idealnie komponująca się z opowiadaną historią – zawsze spokojną, opowiedzianą w sposób nieśpieszny, posiadającą swój przyjemny rytm, któremu należy się poddać. Co ciekawe, Hallström jest tym przypadkiem reżysera, którego nazwisko w pierwszym odruchu ciężko skojarzyć z jakimś konkretnym tytułem. Nie jest dla widzów tak rozpoznawalny jak Spielberg, Polański, Allen czy Coppola. A jednak to on zrobił m. in. „Co Gryzie Gilberta Grape’a”, „Wbrew regułom”, „Czekoladę” i „Kroniki portowe”. Filmy znane (szczególnie te trzy pierwsze), lubiane i nagradzane. Po nich nakręcił jeszcze kilka innych (ostatnimi czasy „Wciąż ją kocham” na podstawie powieści Nicholasa Sparksa), ale jakoś to już tak jest, że im dalej od słońca, tym ono słabiej grzeje. Zanim wyjaśnię to enigmatyczne stwierdzenie, najpierw kilka słów o fabule.

Pomysł opiera się na tym, że pewien bogaty szejk, który mieszka w Jemenie, wymarzył sobie, że chce łowić ryby…na środku pustyni. I to nie byle jakie ryby, tylko konkretne – łososie, znane z tego, że na czas rozrodu wędrują z mórz do rzek, kierując się przy tym zapachem wody w miejscu, w którym przyszły na świat. Aby pokonać tę drogę, muszą płynąć pod prąd, pokonywać różne przeszkody (np. progi rzeczne i wodospady), ryzykując przy tym swoje życie. Ale dla szejka nie ma rzeczy niemożliwych. Nawet jeśli nie posiada lampy Alladyna. W spełnianiu pozornie irracjonalnych planów pomaga mu Harriet (urodziwa i magnetyczna Emily Blunt) – jego asystentka i menadżerka jednej z wielkich korporacji – i Fred (Ewan McGregor – aktor kameleon, który w każdym kolejnym filmie tworzy oryginalną postać, niepodobną do poprzedniej) – z początku przymuszony do tego zadania człowiek z tytułem doktora, pracujący dla rządowego departamentu ds. Rybołówstwa. Natomiast nad wszystkim trzyma pieczę sam rząd, by tym niespotykanym i pozytywnym newsem odciągnąć uwagę opinii publicznej od sytuacji wojskowo-politycznej w Afganistanie. Przypomina to trochę sytuację przedstawioną w filmie „Fakty i akty” (1997) Barry’ego Levinsona, w którym to dla odwrócenia uwagi społeczeństwa od skandalu obyczajowego z prezydentem USA w roli głównej, jego doradcy wymyślają wojnę w Albanii.

Jak nie trudno się domyślić, chociażby po tytule, nie tylko o łowienie ryb tu chodzi (nawet szejkowi). Chodzi o ogólnie pojęte szczęście, z naciskiem na to wynikające z głębszego uczucia – i tego też nie trudno się domyślić – jakie połączy dwoje głównych bohaterów. Nie jest to uczucie proste i łatwe do spełnienia (Harriet ma chłopaka, który zaginął w akcji, właśnie w Afganistanie; a Fred ma żonę, z którą rozmija się… we wszystkim), ale też nie jest niemożliwe, jak niemożliwym nie jest ściągnięcie dziesięciu tysięcy łososi atlantyckich do Jemenu. Najważniejsze jest jednak to, że bohaterowie „patrzą w jedną stronę”, a nic tak nie łączy ludzi, jak właśnie wspólne cele. Szczególnie w takim uroczym zakątku – co też wynika z filmu - jak Jemen.

Co więc z tą magią w najnowszym filmie Halströma jest nie tak? Skoro wszystko tak pięknie i ładnie brzmi i wygląda. „Połów szczęścia w Jemenie”, owszem, zawiera w sobie pierwiastek magiczny, tak charakterystyczny dla reżysera, ale magia w tym filmie sprawia wrażenie, jakby była zasilana wyczerpującymi się bateriami. I chociaż mamy tu ciekawą historię (zaczerpniętą z powieści Paula Tordaya o takim samym tytule), mamy ciekawych, atrakcyjnych, zróżnicowanych i całkiem nieźle nakreślonych bohaterów, mamy też i wspomnianą wcześniej kojącą muzykę, która zdecydowanie umila seans, to w najnowszym filmie Hallströma jest – posługując się parafrazą z filmu Barei – za mało magii w magii. Nie ma tego „CZEGOŚ”; tej głębi, którą posiadają wymienione wcześniej filmy, a którą – jak to w przypadku realizmu magicznego – nie sposób ująć bezpośrednio w słowa, ponieważ można go [realizm magiczny] tylko poczuć w trakcie seansu (lub lektury książki), co odbywa się w sposób naturalny i niezauważalny. I chociaż dobrze ogląda się „Połów…”, to jednak chwilami przypływa do widza uczucie zniecierpliwienia i lekkiego znużenia. Podobne do tego, jakie towarzyszy nam podczas stania w kolejce do kasy. Co oznacza, że historia nie czaruje, jak czarować powinna. Patrzymy w ekran, słuchamy dźwięków płynących z głośników i próbujemy dać się uwieść. Tylko jakoś z trudem nam to przychodzi. A szkoda, bo potencjału tej opowieści na pewno nie brakuje.

Dlatego przygodę z ekranową magią Hallströma najlepiej rozpocząć od jego wcześniejszych filmów. Tak dla późniejszego porównania i przekonania się, że od tego reżysera można i należy wymagać więcej.

Dominik Nykiel
dominon@interia.pl

Tagi: recenzja , połów szczęścia w jemenie , hallstrom , domik nykiel
Data wprowadzenia: 2012-04-30
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Dziewczyna we mgle (napisy)
(Kryminał; Thriller Francja, Niemcy, Włochy)

Jurassic World: Upadłe królestwo
(Przygodowy; S-F Hiszpania, USA)

Prawdziwa historia - Kino Konesera
(Thriller Belgia, Francja)

Zimna wojna

McQueen (napisy)
(Dokumentalny Wielka Brytania)

Niepoczytalna (napisy)
(Thriller USA)

Mamma Mia: Here We Go Again! (2D, napisy)
(Musical USA)

McQueen (napisy) - Kino Konesera
(Dokumentalny Wielka Brytania)

Mission: Impossible - Fallout (napisy)
(Sensacyjny USA)

303. Bitwa o Anglię
(Dramat; Wojenny Polska, Wielka Brytania)

Krzysiu, gdzie jesteś? (dubbing)
(Familijny USA)

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Księgarnia z marzeniami (napisy)
(Dramat Wlk. Brytania, Hiszpania, Niemcy)

Żona (napisy)
(Dramat Szwecja, USA)

Żona (napisy, mała sala)
(Dramat Szwecja, USA)

Zegar czarnoksiężnika (dubbing)
(Fantasy; Przygodowy USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Futrzaki ruszają na ratunek (dubbing)
(Animowany Rosja)

Kaczki z gęsiej paczki
(Animowany; Komedia Chiny/USA)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Uprowadzona księżniczka (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Kuba Guzik (dubbing)
(Familijny; Przygodowy Niemcy)

Uprowadzona księżniczka (dubbing, mała sala)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Jak zostać czarodziejem (dubbing)

Jak zostać czarodziejem (dubbing, mała sala)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Biały kieł (dubbing, mała sala)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing, mała sala)
(Animowany USA)

Hotel Transylwania 3 (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

Hotel Transylwania 3 - Kino na Temat
(Animowany; Komedia USA)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: poniedziałek, 22.10.2018 r.

HELIOS

53 wojny 20:00,
7 uczuć 15:25, 20:30,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 10:30, 11:45, 14:00, 15:15, 16:15, 18:30,
Kler 10:00, 13:15, 17:30, 20:45,
Pierwszy człowiek (napisy) 10:15, 16:30, 19:30,
Serce nie sługa 13:30, 18:00,

HELIOS Galeria

53 wojny 12:15, 19:30,
7 uczuć 16:00, 19:00, 21:30,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 10:15, 11:15, 12:30, 13:30, 14:45,
Kler 11:30, 14:30, 17:00, 20:15,
Pierwszy człowiek (napisy) 11:00, 14:15, 17:30, 20:00,
Serce nie sługa 14:00, 21:45,
Venom (napisy) 13:45, 20:45,

MULTIKINO

7 uczuć 10:05, 12:40, 15:15, 17:50, 20:20, 21:50,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 10:00, 11:15, 12:15, 13:30, 14:30, 15:45, 16:45, 18:00,
Jak pies z kotem 12:45, 18:30, 20:50,
Kler 11:40, 12:20, 14:30, 15:10, 16:20, 17:20, 18:10, 19:10, 20:10, 21:00, 21:30,
Mała Stopa 10:45,
Pierwszy człowiek (napisy) 11:40, 14:40, 17:40, 20:30,
Serce nie sługa 15:05, 19:45,
Zwyczajna przysługa (napisy) 13:45, 17:10, 20:40,

ZORZA

7 uczuć 20:30,
Jak pies z kotem 12:00, 18:40,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.

Drogi Użytkowniku!
Chcielibyśmy Państwa poinformować o tym, że w RESinet.pl szanujemy prywatność naszych Uzytkowników, a tym samym starannie zabezpieczamy Państwa dane osobowe. Szczegółowe informacje na temat tego, kto jest administratorem danych, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe oraz w jaki sposób wykorzystujemy piki cookie znajdują się w naszej Polityce prywatności, z której dowiesz się między innymi o tzw. rozwiązaniach opt-out, które umożliwiają określenie Twoich ustawień prywatności w trakcie korzystania z Internetu.

Ok, Rozumiem