premiera Zwyczajna przysługa (napisy)

Zwyczajna przysługa (napisy)
reżyser: Paul Feig | gatunek: Komedia; Kryminał
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera 53 wojny

53 wojny
reżyser: Ewa Bukowska | gatunek: Dramat
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Pierwszy człowiek (napisy)

Pierwszy człowiek (napisy)
reżyser: Damien Chazelle | gatunek: Biograficzny; Dramat
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Uwolnij mnie (napisy)

Uwolnij mnie (napisy)
reżyser: Federica Di Giacomo | gatunek: Dokumentalny
grają: ZORZA

premiera Climax (napisy)

Climax (napisy)
reżyser: Gaspar Noé | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Miłość"
Była kiedyś taka reklama jednej z firm ubezpieczeniowych, która przekonywała, że dzięki ich otwartemu funduszowi emerytalnemu życie staruszka będzie radosne i bezproblemowe , co podkreślał na koniec wyśpiewany slogan: „Wesołe jest życie staruszka”. Po obejrzeniu „Miłości” w reżyserii Michaela Hanekego nie sposób wierzyć w takie słowa. I chociaż film, co sugeruje już sam tytuł, dotyczy miłości, to jednak owa miłość pokazana jest właśnie przez pryzmat starości. A tej – nie tylko na ekranie – daleko jest do reklamowego, przyjemnego obrazka.

Ten film boli, ciąży i męczy. I nieważne, czy jest się człowiekiem młodym, czy już takim w sile wieku, który wie, jak smakuje życie i bliżej mu do końca, reakcje na niego będą takie same lub podobne. Wynika to z tego, że Haneke nie opowiada o „najważniejszym uczuciu w naszym życiu, które nadaje mu sens” (biorę te słowa w cudzysłów, bo są one już frazesem, ale jakże są przy tym proste, prawdziwe i nieśmiertelne), używając banałów i wszystkiego tego, co stereotypowo najczęściej kojarzy się z miłością. Nie ma więc czerwonych serduszek, nie ma – jak to śpiewali Czarno-Czarni – „pisania love na murach”, nie ma maślanych oczu, pocałunków, trzymania za ręce, wzajemnego obłapiania się i nie ma fizycznych zbliżeń, czyli pisząc wprost: nie ma seksu. Jest za to dwoje starszych ludzi (Georges i Anne – wybitne kreacje Jeana-Louisa Trintignanta i Emmanuelle Riva), którzy są małżeństwem od kilkudziesięciu lat. Jest wielkie mieszkanie, w którym czuć „kulturalnego ducha”, jest cisza w mieszkaniu, są jakieś zdawkowe i kurtuazyjne rozmowy między małżonkami, i jest też postępująca choroba, która pojawia się nagle, a poprzez którą widz będzie zmuszony spojrzeć na miłość (może w taki sposób po raz pierwszy w swoim życiu) i odpowiedzieć na pytanie, czym ona tak naprawdę jest. A jest sumą wyborów i często trudnych (najtrudniejszych!) decyzji.

Haneke nie szczędzi nam obrazów bólu, cierpienia i upokorzenia wynikającego z choroby Anne. I chociaż w jego filmie pozornie „nic się nie dzieje” (bo oglądamy przecież codzienne, monotonne życie starszego małżeństwa, które w jednej chwili zakłóca choroba), to jednak dzieje się tak wiele. Jednak do widza dociera to w pełni dopiero po seansie. I kiedy już się taki widz otrząśnie (jestem jednym z takich widzów), wtedy w jego głowie pojawiają się pytania i wątpliwości: wobec uczucia bohaterów, wobec podjętych w filmie decyzji (czy były one w imię miłości, czy też własnego egoizmu?) i wobec samej historii, która oscyluje pomiędzy jawą a snem. A najlepsze w tym wszystkim jest to, że na te pytania będzie tyle odpowiedzi, ile jest/będzie oglądających. I każda z tych odpowiedzi może okazać się prawdziwą.

Dominik Nykiel
dominon@interia.pl


Francois Truffaut powiedział kiedyś w jednym z wywiadów, że gdyby mu udowodniono, że dziewięć na dziesięć filmów to filmy o miłości, odparłby, że to za mało. Jest bowiem tak, że kino temat miłości uwielbia. To jego temat tematów. Nawet jeśli nie zajmuje najważniejszego miejsca w filmowym opowiadaniu, to zawsze jest gdzieś obok, pośród zbrodni, na wycieczce do Afryki, w gazetach czy w skrytym spojrzeniu. Wiele filmów wykorzystuje temat miłości, jednak nie każdy odnosi się do jej znaczenia. „Miłość” Hanekego, dla odmiany, jest jedną z prób zdefiniowania miłości, a być może nawet jedną z możliwych definicji (bo czy miłość posiada tylko jedną definicję?). I dlatego należy postawić ten film w roli wyjątkowej, bo miłością o miłości on opowiada.

Uczucie miłości często mylone jest z pożądaniem (choć oczywiście jedno z drugiego może wynikać) i aby uniknąć tego niepotrzebnego zestawienia, Haneke bohaterami swojego filmu czyni ludzi starych, w jakimś stopniu wręcz zniedołężniałych (On utyka na jedną nogę, Ona, po wylewie, jest do połowy sparaliżowana) i na bazie ich relacji buduje znaczenie miłości. Nie ma tu więc seksu, nie ma seksualnego pociągu, nie ma wspólnych planów, marzeń, jest szara codzienność, dogorywanie, brzydota. Słowa i zjawiska nabierają tu innych znaczeń niż w czasach młodości, kiedy miłość często rozkwita. Inaczej wygląda tu satysfakcja, inną formę ma zadowolenie, szczęście. Być może dopiero na starość miłość staje się dojrzała, wtedy, kiedy nie kocha się kogoś, aby coś otrzymać w zamian, być może dopiero wtedy można w ogóle zacząć mówić o miłości.

Próbując ocenić najnowszy film Hanekego, który był i pewnie będzie jeszcze wielokrotnie nagradzany, można odnieść się do jego piękna czy głębi. Należałoby się jednak również zatrzymać przy jego znaczeniu na gruncie kinematografii. Utrzymuję bowiem, że skoro film jest tak mocno dyskutowany i tak wiele laurów zbiera, to musi mieć w sobie coś oryginalnego, coś niepowtarzalnego. I bez wątpienia jest nie do podrobienia jako całość, jednak, jednocześnie, czuć, że stanowi zbiór myśli i obrazów już wcześniej wypowiedzianych i pokazanych. Bo jest w nim poświęcenie niczym w „Za wszelką cenę”, jest uczucie niczym w „Niewinności”, mądrość życiowa w starości jak w „Nad złotym stawem”… Jest wszystko to, co kiedyś już w kinie widziałem. Z drugiej strony… Można dzisiaj inaczej?

Rafał Kaplita
tuco@vp.pl
 
 
miłośc , haneke , dominik nykiel , rafał kaplita , recenzja ,
Data wprowadzenia: 2013-01-14
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Dziewczyna we mgle (napisy)
(Kryminał; Thriller Francja, Niemcy, Włochy)

Jurassic World: Upadłe królestwo
(Przygodowy; S-F Hiszpania, USA)

Prawdziwa historia - Kino Konesera
(Thriller Belgia, Francja)

Zimna wojna

McQueen (napisy)
(Dokumentalny Wielka Brytania)

Niepoczytalna (napisy)
(Thriller USA)

Mamma Mia: Here We Go Again! (2D, napisy)
(Musical USA)

McQueen (napisy) - Kino Konesera
(Dokumentalny Wielka Brytania)

Mission: Impossible - Fallout (napisy)
(Sensacyjny USA)

303. Bitwa o Anglię
(Dramat; Wojenny Polska, Wielka Brytania)

Krzysiu, gdzie jesteś? (dubbing)
(Familijny USA)

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Księgarnia z marzeniami (napisy)
(Dramat Wlk. Brytania, Hiszpania, Niemcy)

Żona (napisy)
(Dramat Szwecja, USA)

Żona (napisy, mała sala)
(Dramat Szwecja, USA)

Zegar czarnoksiężnika (dubbing)
(Fantasy; Przygodowy USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Futrzaki ruszają na ratunek (dubbing)
(Animowany Rosja)

Kaczki z gęsiej paczki
(Animowany; Komedia Chiny/USA)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Uprowadzona księżniczka (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Kuba Guzik (dubbing)
(Familijny; Przygodowy Niemcy)

Uprowadzona księżniczka (dubbing, mała sala)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Jak zostać czarodziejem (dubbing)

Jak zostać czarodziejem (dubbing, mała sala)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Biały kieł (dubbing, mała sala)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing, mała sala)
(Animowany USA)

Hotel Transylwania 3 (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

Hotel Transylwania 3 - Kino na Temat
(Animowany; Komedia USA)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: poniedziałek, 22.10.2018 r.

HELIOS

53 wojny 20:00,
7 uczuć 15:25, 20:30,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 10:30, 11:45, 14:00, 15:15, 16:15, 18:30,
Kler 10:00, 13:15, 17:30, 20:45,
Pierwszy człowiek (napisy) 10:15, 16:30, 19:30,
Serce nie sługa 13:30, 18:00,

HELIOS Galeria

53 wojny 12:15, 19:30,
7 uczuć 16:00, 19:00, 21:30,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 10:15, 11:15, 12:30, 13:30, 14:45,
Kler 11:30, 14:30, 17:00, 20:15,
Pierwszy człowiek (napisy) 11:00, 14:15, 17:30, 20:00,
Serce nie sługa 14:00, 21:45,
Venom (napisy) 13:45, 20:45,

MULTIKINO

7 uczuć 10:05, 12:40, 15:15, 17:50, 20:20, 21:50,
Hotel Transylwania 3 (dubbing) 10:00, 11:15, 12:15, 13:30, 14:30, 15:45, 16:45, 18:00,
Jak pies z kotem 12:45, 18:30, 20:50,
Kler 11:40, 12:20, 14:30, 15:10, 16:20, 17:20, 18:10, 19:10, 20:10, 21:00, 21:30,
Mała Stopa 10:45,
Pierwszy człowiek (napisy) 11:40, 14:40, 17:40, 20:30,
Serce nie sługa 15:05, 19:45,
Zwyczajna przysługa (napisy) 13:45, 17:10, 20:40,

ZORZA

7 uczuć 20:30,
Jak pies z kotem 12:00, 18:40,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.

Drogi Użytkowniku!
Chcielibyśmy Państwa poinformować o tym, że w RESinet.pl szanujemy prywatność naszych Uzytkowników, a tym samym starannie zabezpieczamy Państwa dane osobowe. Szczegółowe informacje na temat tego, kto jest administratorem danych, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe oraz w jaki sposób wykorzystujemy piki cookie znajdują się w naszej Polityce prywatności, z której dowiesz się między innymi o tzw. rozwiązaniach opt-out, które umożliwiają określenie Twoich ustawień prywatności w trakcie korzystania z Internetu.

Ok, Rozumiem