premiera Johnny English: Nokaut (napisy)

Johnny English: Nokaut (napisy)
reżyser: David Kerr | gatunek: Akcja; Komedia
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Zegar czarnoksiężnika (dubbing)

Zegar czarnoksiężnika (dubbing)
reżyser: Eli Roth | gatunek: Fantasy; Przygodowy
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Księżniczka i smok (dubbing)

Księżniczka i smok (dubbing)
reżyser: Marina Nefedova | gatunek: Bajka
grają: MULTIKINO

premiera Kamerdyner

Kamerdyner
reżyser: Filip Bajon | gatunek: Dramat; Historyczny
grają: HELIOS HELIOS Galeria

premiera Tajemnice Silver Lake

Tajemnice Silver Lake
reżyser: David Robert Mitchell | gatunek: Kryminał
grają: ZORZA

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Nimfomanka, cz. I"
Ten film narobił trochę szumu i podgrzał atmosferę. Oczywiście, jeszcze zanim wszedł na nasze ekrany. Głównym tematem przewodnim, który wzbudzał największe emocje, było to, czy najnowszy film Larsa von Triera zobaczymy w wersji ocenzurowanej, czy też nie. Jakby to miało naprawdę jakieś znaczenie. W rzeczywistości nie chodzi tu o cenzurę (ale słowo-klucz jak najbardziej chwytliwe, jeśli chodzi o promocję, więc często się pojawia), lecz o wersję reżyserską, która trwa pięć i pół godziny i z racji swojej długości widzowie mogliby jej nie udźwignąć. Chodzi więc o nic innego, jak mechanizmy rynkowe. Stąd chociażby podział na dwie części trwające po dwie godziny. Zresztą w sumie cztery godziny o nimfomanii to i tak zdecydowanie za dużo, jak na oczy i umysł normalnego widza. Ale do rzeczy.

Pierwsza część „Nimfomanki” to film przemyślany, precyzyjnie skonstruowany, skalkulowany, do bólu wyrafinowany i miejscami zamierzenie… śmieszny. Von Trier historię kobiety o imieniu Joe, która – nazwijmy to – ma problem z seksem, podzielił na rozdziały (tu jest ich cztery). To dzięki nim bohaterka porządkuje opowieść o swoich seksualnych doświadczeniach i podbojach (w tej części oglądamy jej młodość), a dzieli się nią z przypadkowym, starszym mężczyzną. Sytuacja ta nieco przypomina sesję u psychologa (ona leży w łóżku u niego w domu i dochodzi do siebie po pobiciu?), on siedzi obok, zadaje pytania i próbuje tłumaczyć i jednocześnie nadać sens temu wszystkiemu, o czym ona mówi. Używa do tego metodologii wędkarskiej, ciągu Fibonacciego, a kończy na muzyce klasycznej (na Bachu). Nie osądza jej (sama siebie potępia), próbuje zrozumieć. Dlatego reżyser przedstawia tę opowieść w tak rozwlekły sposób, jakby delektował się każdą pokazywaną sceną. To z kolei w trakcie seansu wywołuje znużenie i – u tych nastawionych na tzw. momenty – zniecierpliwienie.

No, właśnie. Momenty… Czyli sceny w „Nimfomance” ociekające seksem, na które pewnie tak większość idących na ten film czeka, bo w końcu ciekawość przyciąga do tego filmu. To będzie moje bardzo subiektywne spostrzeżenie i być może wypatrzone już przez ilość przepuszczonych przez siebie filmów: w części pierwszej nie ma ich wiele i wcale „poziomem”, czy też „jakością” zupełnie nie odbiegają od scen, które w ostatnim czasie mogliśmy oglądać w innych filmach. Powiedziałbym, że były przed „Nimfomanką” mocniejsze i dużo głupsze. Co też stanowi „na plus” tej części, czego już pewnie nie będzie można powiedzieć po obejrzeniu drugiej, której zapowiedź pojawia się w trakcie napisów końcowych. Dzięki temu (że tych scen nie ma tak wiele i są jakie są) film zdecydowanie zyskuje, ponieważ stara się jednak być czymś więcej niż tylko zbiorem seksualnych wyczynów
i pozycji. Co nie znaczy, że w pełni mu się to udaje.

Pewnie to było założenie von Triera, ale „Nimfomanka” to kolejny przykład kina bezemocjonalnego i bardzo chłodnego, które niektórych może zniesmaczyć, innych oburzyć, niektórych rozśmieszyć, o czym wcześniej wspomniałem, a jeszcze innych pozostawić całkowicie obojętnymi. Owszem, próbuje się tu – ale tylko przez chwilę – ożenić seks z miłością („Tajemniczym składnikiem seksu jest… miłość” – słyszymy dwukrotnie), jednak głębsze uczucia pojawiające się tutaj w śladowych ilościach, od razu przegrywają z zaspokajaniem potrzeb głównej bohaterki. Dlatego temperatura tego filmu jest porównywalna z temperaturą, jaka panuje w lodówce. Tyle że prawdziwych i świeżych przysmaków w tej filmowej lodówce nie znajdziemy.

Refleksja, jaka wyłania się po tej części pierwszej i na koniec tekstu, jest taka, że von Trier w zupełności mógłby poprzestać na tym, co pokazał. Tym bardziej, że na koniec padają słowa, które idealnie podsumowują zarówno tę historię, jak i moje prywatne odczucia, które zamykają się w jednym zdaniu: Ten film jest niepotrzebny, ponieważ niczego wartościowego nie wnosi do naszego życia, a wręcz więcej zdziała złego niż dobrego. Natomiast druga część z pewnością dobitnie to tylko potwierdzi.

Dominik Nykiel
dominon@interia.pl
 
 
Tagi: recenzja , Dominik Nykiel , Nimfomanka , Lars von Trier
Data wprowadzenia: 2014-01-24
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Dziewczyna we mgle (napisy)
(Kryminał; Thriller Francja, Niemcy, Włochy)

Jurassic World: Upadłe królestwo
(Przygodowy; S-F Hiszpania, USA)

Prawdziwa historia - Kino Konesera
(Thriller Belgia, Francja)

Zimna wojna

McQueen (napisy)
(Dokumentalny Wielka Brytania)

Niepoczytalna (napisy)
(Thriller USA)

Mamma Mia: Here We Go Again! (2D, napisy)
(Musical USA)

McQueen (napisy) - Kino Konesera
(Dokumentalny Wielka Brytania)

Mission: Impossible - Fallout (napisy)
(Sensacyjny USA)

303. Bitwa o Anglię
(Dramat; Wojenny Polska, Wielka Brytania)

Krzysiu, gdzie jesteś? (dubbing)
(Familijny USA)

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Księgarnia z marzeniami (napisy)
(Dramat Wlk. Brytania, Hiszpania, Niemcy)

Żona (napisy)
(Dramat Szwecja, USA)

Żona (napisy, mała sala)
(Dramat Szwecja, USA)

Zegar czarnoksiężnika (dubbing)
(Fantasy; Przygodowy USA)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Futrzaki ruszają na ratunek (dubbing)
(Animowany Rosja)

Kaczki z gęsiej paczki
(Animowany; Komedia Chiny/USA)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Uprowadzona księżniczka (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Kuba Guzik (dubbing)
(Familijny; Przygodowy Niemcy)

Uprowadzona księżniczka (dubbing, mała sala)
(Animowany; Przygodowy Ukraina)

Jak zostać czarodziejem (dubbing)

Jak zostać czarodziejem (dubbing, mała sala)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Biały kieł (dubbing, mała sala)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: wtorek, 25.09.2018 r.

HELIOS

Dywizjon 303. Historia prawdziwa 09:00, 09:15, 10:45, 11:00,
Johnny English: Nokaut (napisy) 09:45, 16:00, 18:00, 21:30,
Juliusz 11:15, 19:30,
Kamerdyner 13:30, 17:30, 20:00,
Zakonnica (napisy) 12:45, 16:45, 20:30, 21:45,
Zegar czarnoksiężnika (dubbing) 12:00, 15:00, 17:00,

HELIOS Galeria

Dywizjon 303. Historia prawdziwa 09:30, 10:00, 12:00, 17:15,
Johnny English: Nokaut (napisy) 11:45, 13:45, 15:45, 18:00, 20:15, 22:15,
Juliusz 13:45, 18:45, 21:00,
Kamerdyner 12:00, 14:00, 17:30, 20:30,
Księżniczka i smok (dubbing) 10:15, 12:15, 15:00, 17:00,
Predator (napisy) 19:00, 21:30,
Zakonnica (napisy) 12:00, 14:30, 19:30, 21:45,
Zegar czarnoksiężnika (dubbing) 09:15, 11:15, 15:00, 18:15,

MULTIKINO

Biały kieł (dubbing) 09:05, 10:00, 12:45, 17:10,
Dywizjon 303. Historia prawdziwa 09:00, 10:00, 11:30, 13:00, 15:20, 17:35, 19:50,
Johnny English: Nokaut (napisy) 14:25, 16:30, 18:35, 20:40,
Juliusz 13:25, 15:40, 17:55, 19:15, 20:10,
Kamerdyner 11:05, 14:10, 17:15, 20:20,
Księżniczka i smok (dubbing) 09:20, 10:30, 14:25, 17:45,
Predator (napisy) 19:30, 21:55,
Zegar czarnoksiężnika (dubbing) 09:10, 10:10, 11:10, 13:30, 14:50, 15:50, 18:10,

ZORZA

Juliusz 19:00,
Kamerdyner 12:30,
Kamerdyner (mała sala) 15:10, 18:00,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.

Drogi Użytkowniku!
Chcielibyśmy Państwa poinformować o tym, że w RESinet.pl szanujemy prywatność naszych Uzytkowników, a tym samym starannie zabezpieczamy Państwa dane osobowe. Szczegółowe informacje na temat tego, kto jest administratorem danych, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe oraz w jaki sposób wykorzystujemy piki cookie znajdują się w naszej Polityce prywatności, z której dowiesz się między innymi o tzw. rozwiązaniach opt-out, które umożliwiają określenie Twoich ustawień prywatności w trakcie korzystania z Internetu.

Ok, Rozumiem