premiera Ralph Demolka w internecie (dubbing)

Ralph Demolka w internecie (dubbing)
reżyser: Phil Johnston, Rich Moore | gatunek: Animowany; Komedia
grają: HELIOS MULTIKINO

premiera Underdog

Underdog
reżyser: Konrad Niewolski, Maciej Kawulski | gatunek: Akcja
grają: HELIOS MULTIKINO

premiera Powrót Bena (napisy)

Powrót Bena (napisy)
reżyser: Peter Hedges | gatunek: Dramat
grają: MULTIKINO

premiera Vice (napisy)

Vice (napisy)
reżyser: Adam McKay | gatunek: Biograficzny; Dramat
grają: MULTIKINO

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Nimfomanka, cz. I"
Ten film narobił trochę szumu i podgrzał atmosferę. Oczywiście, jeszcze zanim wszedł na nasze ekrany. Głównym tematem przewodnim, który wzbudzał największe emocje, było to, czy najnowszy film Larsa von Triera zobaczymy w wersji ocenzurowanej, czy też nie. Jakby to miało naprawdę jakieś znaczenie. W rzeczywistości nie chodzi tu o cenzurę (ale słowo-klucz jak najbardziej chwytliwe, jeśli chodzi o promocję, więc często się pojawia), lecz o wersję reżyserską, która trwa pięć i pół godziny i z racji swojej długości widzowie mogliby jej nie udźwignąć. Chodzi więc o nic innego, jak mechanizmy rynkowe. Stąd chociażby podział na dwie części trwające po dwie godziny. Zresztą w sumie cztery godziny o nimfomanii to i tak zdecydowanie za dużo, jak na oczy i umysł normalnego widza. Ale do rzeczy.

Pierwsza część „Nimfomanki” to film przemyślany, precyzyjnie skonstruowany, skalkulowany, do bólu wyrafinowany i miejscami zamierzenie… śmieszny. Von Trier historię kobiety o imieniu Joe, która – nazwijmy to – ma problem z seksem, podzielił na rozdziały (tu jest ich cztery). To dzięki nim bohaterka porządkuje opowieść o swoich seksualnych doświadczeniach i podbojach (w tej części oglądamy jej młodość), a dzieli się nią z przypadkowym, starszym mężczyzną. Sytuacja ta nieco przypomina sesję u psychologa (ona leży w łóżku u niego w domu i dochodzi do siebie po pobiciu?), on siedzi obok, zadaje pytania i próbuje tłumaczyć i jednocześnie nadać sens temu wszystkiemu, o czym ona mówi. Używa do tego metodologii wędkarskiej, ciągu Fibonacciego, a kończy na muzyce klasycznej (na Bachu). Nie osądza jej (sama siebie potępia), próbuje zrozumieć. Dlatego reżyser przedstawia tę opowieść w tak rozwlekły sposób, jakby delektował się każdą pokazywaną sceną. To z kolei w trakcie seansu wywołuje znużenie i – u tych nastawionych na tzw. momenty – zniecierpliwienie.

No, właśnie. Momenty… Czyli sceny w „Nimfomance” ociekające seksem, na które pewnie tak większość idących na ten film czeka, bo w końcu ciekawość przyciąga do tego filmu. To będzie moje bardzo subiektywne spostrzeżenie i być może wypatrzone już przez ilość przepuszczonych przez siebie filmów: w części pierwszej nie ma ich wiele i wcale „poziomem”, czy też „jakością” zupełnie nie odbiegają od scen, które w ostatnim czasie mogliśmy oglądać w innych filmach. Powiedziałbym, że były przed „Nimfomanką” mocniejsze i dużo głupsze. Co też stanowi „na plus” tej części, czego już pewnie nie będzie można powiedzieć po obejrzeniu drugiej, której zapowiedź pojawia się w trakcie napisów końcowych. Dzięki temu (że tych scen nie ma tak wiele i są jakie są) film zdecydowanie zyskuje, ponieważ stara się jednak być czymś więcej niż tylko zbiorem seksualnych wyczynów
i pozycji. Co nie znaczy, że w pełni mu się to udaje.

Pewnie to było założenie von Triera, ale „Nimfomanka” to kolejny przykład kina bezemocjonalnego i bardzo chłodnego, które niektórych może zniesmaczyć, innych oburzyć, niektórych rozśmieszyć, o czym wcześniej wspomniałem, a jeszcze innych pozostawić całkowicie obojętnymi. Owszem, próbuje się tu – ale tylko przez chwilę – ożenić seks z miłością („Tajemniczym składnikiem seksu jest… miłość” – słyszymy dwukrotnie), jednak głębsze uczucia pojawiające się tutaj w śladowych ilościach, od razu przegrywają z zaspokajaniem potrzeb głównej bohaterki. Dlatego temperatura tego filmu jest porównywalna z temperaturą, jaka panuje w lodówce. Tyle że prawdziwych i świeżych przysmaków w tej filmowej lodówce nie znajdziemy.

Refleksja, jaka wyłania się po tej części pierwszej i na koniec tekstu, jest taka, że von Trier w zupełności mógłby poprzestać na tym, co pokazał. Tym bardziej, że na koniec padają słowa, które idealnie podsumowują zarówno tę historię, jak i moje prywatne odczucia, które zamykają się w jednym zdaniu: Ten film jest niepotrzebny, ponieważ niczego wartościowego nie wnosi do naszego życia, a wręcz więcej zdziała złego niż dobrego. Natomiast druga część z pewnością dobitnie to tylko potwierdzi.

Dominik Nykiel
dominon@interia.pl
 
 
Tagi: recenzja , Dominik Nykiel , Nimfomanka , Lars von Trier
Data wprowadzenia: 2014-01-24
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

Jeszcze jeden dzień
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

Dom, który zbudował Jack (napisy)
(Dramat Dania, Francja, Niemcy, Szwecja)

Glass (napisy)
(Thriller USA)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Ralph Demolka w internecie (3D, Dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Sekretny świat kotów (dubbing)
(Animowany; Komedia Chiny)

Sekretny świat kotów (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia Chiny)

Ralph Demolka w internecie (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Ralph Demolka w internecie (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: sroda, 16.01.2019 r.

HELIOS

Bumblebee (dubbing) 11:00, 13:30, 19:30,
Pech to nie grzech 16:00, 22:00,
Ralph Demolka w internecie (dubbing) 10:45, 11:30, 16:30, 19:00,
Sekretny świat kotów (dubbing) 10:30, 12:40, 17:20,
Underdog 13:15, 15:50, 20:10, 21:40,
Zabawa zabawa 18:00, 20:45,

HELIOS Galeria

Aquaman (napisy) 11:10, 20:30,
Bumblebee (dubbing) 10:00, 12:30, 16:30,
Bumblebee (napisy) 14:20, 19:00,
Pech to nie grzech 19:20, 21:20,
Ralph Demolka w internecie (dubbing) 10:20, 13:00, 15:30, 17:00, 18:00,
Sekretny świat kotów (dubbing) 10:10, 15:00, 17:10,
Underdog 10:40, 13:15, 15:50, 19:30, 21:20, 21:50,
Zabawa zabawa 12:15, 17:45, 20:00,

MULTIKINO

Aquaman (dubbing) 11:10, 14:10,
Bohemian Rhapsody (napisy) 14:30, 17:30, 20:00,
Bumblebee (dubbing) 10:20, 15:10, 18:10,
Bumblebee (napisy) 12:50, 20:40,
Grinch (dubbing) 10:05, 13:20,
Narodziny gwiazdy (napisy) 12:20, 15:20, 20:20,
Pech to nie grzech 11:20, 19:45, 21:45,
Ralph Demolka w internecie (dubbing) 10:30, 11:30, 13:00, 14:00, 15:30, 16:30, 18:00, 19:00,
Sekretny świat kotów (dubbing) 10:15, 15:25, 17:40,
Underdog 11:00, 11:00, 13:35, 13:35, 16:10, 16:10, 17:20, 17:20, 18:45, 18:45, 20:30, 20:30, 21:20, 21:20,
Zabawa zabawa 15:20, 17:25, 19:30, 21:35,

ZORZA

Underdog 12:00, 20:30,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.

Drogi Użytkowniku!
Chcielibyśmy Państwa poinformować o tym, że w RESinet.pl szanujemy prywatność naszych Uzytkowników, a tym samym starannie zabezpieczamy Państwa dane osobowe. Szczegółowe informacje na temat tego, kto jest administratorem danych, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe oraz w jaki sposób wykorzystujemy piki cookie znajdują się w naszej Polityce prywatności, z której dowiesz się między innymi o tzw. rozwiązaniach opt-out, które umożliwiają określenie Twoich ustawień prywatności w trakcie korzystania z Internetu.

Ok, Rozumiem