premiera 24 godziny po śmierci

24 godziny po śmierci
reżyser: Brian Smrz | gatunek: Thriller
grają: HELIOS

premiera Wojna płci

Wojna płci
reżyser: Jonathan Dayton, Valerie Faris | gatunek: Biograficzny; Komedia
grają: MULTIKINO

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Powrót"
Nie jest to film nowy, jednak można go było zobaczyć w ramach pokazów Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KLAPS” w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. I choć część osób już go widziała, to chyba nikt nie miał wątpliwości, że jednak chętnie powraca się do „Powrotu”.

Gdyby chcieć wspomnieć o kilku najważniejszych rzeczach definiujących „Powrót”, jako dzieło dziś już szczególne, należałoby zacząć od Andrieja Zwiagincewa, czyli jego twórcy. Rosyjski absolwent szkoły teatralnej nazywa siebie wykonawcą testamentu Andrieja Tarkowskiego. I choć jest to dość butne i może na wyrost, to jednak nie można odmówić jego twórczości tych kilku charakterystycznych cech, jakie również kino Tarkowskiego posiadało: poetyckości i rytmu obrazu, stosowania metafor, zaangażowania w problemy społeczne natury duchowej czy tajemniczości. I taki też jest „Powrót” - debiut Zwiagincewa i zarazem, jak dotąd, jeden z jego (zaledwie) trzech pełnometrażowych filmów. Nakręcony przed „Wygnaniem” (choć tytuły sugerują inną kolejność), porusza w zasadzie bardzo podobny temat, jak jego następca. Tak bowiem w „Wygnaniu”, jak i „Powrocie” motywem wyjściowym historii jest rodzina. Mąż, żona i dwójka dzieci. I tak, jak w drugim filmie reżyser skupia się przede wszystkim na relacji mąż-żona, tak w swoim debiucie opowiada historię ojca, który po latach nieobecności wraca do domu, by zabrać w nietypową podróż swoich dwóch synów.

Nie byłoby w tej historii nic szczególnego, gdyby nie fakt, że synowie ojca nie pamiętają, więcej! Ojcostwo jest dla nich czymś nowym, abstrakcją, wobec której nie wiedzą jak się zachować. I tak rodzą się w nich dwie skrajne postawy. Starszy z synów, kilkunastolatek, w ciemno aprobuje autorytet ojca, bo ten daje mu coś, czego wcześniej nie miał – pieniądze, jazdę samochodem, nocleg pod namiotem, czy w końcu uczy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Młodszy natomiast, dla kontrastu, przejawia mniejszy entuzjazm; ma więcej wątpliwości co do jego osoby (zadaje nawet pytanie starszemu – skąd wie, że to jego ojciec, skoro go w ogóle nie pamiętają), jest mniej uległy wobec jego poleceń, w końcu skrywa potworny żal, że ten, kiedyś, na 12 lat, zupełnie ich zostawił.

W trakcie pofilmowej dyskusji ktoś powiedział, że ten film jest o relacjach między członkami rodziny. Powiedziałbym, że „Powrót” (jak i zresztą „Wygnanie”) jest właśnie o braku takich relacji. Film wolnymi, choć stanowczymi krokami zmierza ku tragedii, właśnie za sprawą nieporozumień i niedomówień. Brak zdrowego kontaktu ojca z chłopakami sprawia, że zamiast przyjaznej, rodzinnej wycieczki, oglądamy prawdziwy dramat; dramat, którego finał przyprawi o palpitację serca i sprawi wiele przykrości.

Trudno jednoznacznie powiedzieć dlaczego debiut Zwiagincewa jest tak dobry. Być może z powodu pięknych choć surowych zdjęć Mikhaila Krichmana (stałego operatora Ziwagincewa), być może z powodu krajobrazów (Finlandii i Mołdawii), być może dzięki aktorom (cała trójka zasługuje na szczególna uwagę), a być może ze względu na mnogość interpretacji i masę niedopowiedzeń, które zostały tu zastosowane z pełną premedytacją. Bo jak powiedział kiedyś Albert Einstein: „Najsubtelniejsze i najgłębsze doświadczenie emocjonalne, jakiego człowiek może doświadczyć, to zetknięcie się z tajemnicą.” Dlatego i Państwa zachęcam, aby odkryć tajemnicę pewnego powrotu.

Rafał Kaplita
tuco@vp.pl
 
Tagi: dkf klaps , powrót , recenzja , rafał kaplita
Data wprowadzenia: 2012-09-14
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Kingsman: Złoty krąg
(Akcja; Komedia USA, Wielka Brytania)

Lego Ninjago
(Animowany; Bajka Dania USA)

Ptaki śpiewają w Kigali
(Dramat Polska)

Lego Ninjago (mała sala)
(Animowany; Bajka Dania USA)

Ptaki śpiewają w Kigali (mała sala)
(Dramat Polska)

Kino Konesera: Ptaki śpiewają w Kigali
(Dramat Polska)

 Dla dzieci

Tarapaty
(Familijny; Przygodowy Polska)

Lego Ninjago
(Animowany; Bajka Dania USA)

Lego Ninjago (mała sala)
(Animowany; Bajka Dania USA)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: wtorek, 12.12.2017 r.

HELIOS

Cicha noc 19:30, 21:45,
Coco (dubbing) 09:30, 11:30, 16:00, 18:00,
Listy do M. 3 10:00, 21:30,
Mikołaj i spółka 12:30, 15:15,
Morderstwo w Orient Expressie 09:00, 19:00, 21:30,
Najlepszy 15:30, 20:30,
Pierwsza gwiazdka (dubbing) 09:45, 12:00, 14:00, 17:30,

HELIOS Galeria

Cicha noc 19:00, 21:45,
Coco (dubbing) 09:00, 13:30, 16:00, 18:00,
Listy do M. 3 09:00, 13:00, 15:30, 18:30, 21:00,
Mikołaj i spółka 10:45, 14:15, 17:00,
Morderstwo w Orient Expressie 10:15, 17:45, 21:15,
Najlepszy 11:45, 15:15, 20:30,

MULTIKINO

Cicha noc 21:45,
Co wiecie o swoich dziadkach? 10:10, 15:50, 22:10,
Coco (dubbing) 12:30, 14:30, 16:00,
Listy do M. 3 14:40, 15:40, 17:05, 18:05, 19:30, 20:30, 21:55,
Mikołaj i spółka 10:00, 13:40, 15:15, 17:45,
Morderstwo w Orient Expressie 12:50, 15:20, 17:50, 20:20,
Na karuzeli życia 13:30, 20:10,
Najlepszy 11:05, 17:20, 19:45,
Pierwsza gwiazdka (dubbing) 09:30, 11:00, 12:20, 13:00, 15:00, 17:00,
Wojna płci 18:00, 20:40,

ZORZA

Bikini Blue 18:00,
Wojna płci 20:00,

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.