
Dyskusyjny Klub Filmowy „Klaps” działający w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie zaprasza miłośników dobrego filmu do udziału w listopadowych projekcjach filmowych połączonych z pofilmowymi dyskusjami.
05.11.2018 r. - CZYŚCICIELE INTERNETU, reż. Hans Block, Moritz Riesewieck
12.11.2018 r. - LISTOPAD, reż. Rainer Sarnet
19.11.2018 r. - BOSO PO ŚCIERNISKU, reż. Jan Svěrák
26.11.2018 r. - WINNI, reż. Gustav Möller
Pokazy filmów zaplanowano w poniedziałki o godz. 19:00 w WDK, ul. S. Okrzei 7.
Karnety miesięczne na cztery filmy będą dostępne w cenie 25 zł a wejściówki pojedyncze na każdy film w cenie 10 zł
CZYŚCICIELE INTERNETU
Produkcja: Brazylia, Niemcy 2018
Gatunek: dokument
Czas trwania: 88 min.
Każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego jest przesyłanych na YouTube, 450 000 tweetów jest publikowanych na Twitterze, a 2,5 miliona postów na Facebooku. Jego współzałożyciel Mark Zuckerberg obiecał kiedyś, że Facebook będzie bez ograniczeń dzielić się wszystkim z każdym, ale okazało się, że jest zupełnie inaczej. Internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jak się nam z pozoru wydaje. „Czyściciele Internetu” przedstawiają kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która w dużej mierze zarządzana jest w krajach Trzeciego Świata. Film śledzi pięciu spośród tysięcy outsourcingowanych przez Dolinę Krzemową „cyfrowych śmieciarzy”, których praca polega na usuwaniu „nieodpowiednich” treści z Internetu. Przeciętny „czyściciel” musi codziennie obejrzeć
oraz ocenić tysiące obrazów i nagrań, co pozostawia trwały ślad na ich psychice.
Kto decyduje o tym, dlaczego jedne zdjęcia mogą pojawić się w sieci, a inne nie? Dlaczego usunięto satyryczne zdjęcie Donalda Trumpa, a jego artystce zamknięto fejsbukowe konto?
Jak to możliwe, że Facebook czy Instagram mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć?
Film szuka odpowiedzi na te pytania z czołowymi ekspertami w zakresie wolności słowa w internecie: Davidem Kayem, korespondentem ONZ i Sarah T. Roberts, profesorką na UCLA oraz ekspertką w zakresie komercyjnego moderowania treści online.
* * *
LISTOPAD
Produkcja: Holandia Polska, Estonia 2018
Gatunek: dramat, fantasy, romans
Czas trwania: 115 min.
Listopad to jednocześnie mroczna baśń, horror i niezwykła historia miłosna. Bazując na estońskim bestsellerze, reżyser stworzył jedyną w swoim rodzaju filmową miksturę przywołującą średniowieczny folklor w sposób niezwykle oryginalny i niemożliwy do podrobienia.
Listopad opowiada historię mieszkańców wsi, którzy starają się przetrwać zimę, i pary młodych ludzi borykających się z problemami miłosnymi.
Listopad był estońskim kandydatem do Oscara i jednym z największych przebojów tamtejszych kin w ostatnich latach. Przepiękne, malarskie zdjęcia Marta Taniela zostały nagrodzone na prestiżowym festiwalu w Tribece.
* * *
BOSO PO ŚCIERNISKU
Produkcja: Czechy, Słowacja, Dania 2017
Gatunek: dramat, komedia
Czas trwania: 111 min.
Trwa II wojna światowa. Eda wraz z ojcem i matką opuszcza Pragę i przeprowadza się na wieś, gdzie mieszkają jego krewni, w tym wujek, który ma w rodzinie opinię czarnej owcy. Chłopca czekają tam zabawy w towarzystwie lokalnych dzieciaków, pierwsze, mniej lub bardziej śmiałe doświadczenia z dziewczynami, przeróżne domowe awantury.
Gdzieś w tle nieustannie toczą się krwawe wojenne zmagania, ale nie przeszkadza to zbytnio Edzie w korzystaniu z licznych uroków dzieciństwa.
Najnowszy film Jana Svěráka to prequel jego pochodzącej z 1991 roku Szkoły podstawowej.
Nagroda publiczności na MFF w Cottbus w 2017 r.
* * *
WINNI
Produkcja: Dania 2018
Gatunek: Thriller
Czas trwania: 85 min.
„Winni” to skandynawski dreszczowiec, sensacja festiwali w Sundance i Rotterdamie, gdzie zdobył nagrody publiczności. Trzymający w napięciu, pełen zwrotów akcji thriller, budujący gęstą atmosferę z oszczędnych, starannie wyważonych środków, klimatem i precyzją przywołujący na myśl „Locke’a” z Tomem Hardym.
Rutynowy wieczór przy telefonie alarmowym. Operator odbierający dziś połączenia – były funkcjonariusz policji – z niecierpliwością czeka na zbliżający się koniec zmiany. Pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, blokujący numer żartownisie – irytacja policjanta rośnie, do momentu, kiedy odbiera telefon od spanikowanej kobiety. Została porwana, a samochód, w którym się znajduje, jedzie w nieznanym kierunku. Gdy połączenie zostanie gwałtownie przerwane, mężczyzna nie opuszczając pokoju rusza kobiecie na ratunek, polegając wyłącznie na swoim doświadczeniu, intuicji i… telefonie.
W „Winnych” każda sekunda filmu, każdy grymas, spojrzenie czy dźwięk, łączą się w mistrzowską całość, prowadzącą do zaskakującego zakończenia.
GŁOSY PRASY
Wbija w fotel. Ani przez chwilę nie zwalnia tempa.
IndieWire
Ekscytujący, minimalistyczny thriller w klimacie filmu „Locke” . Doskonale obsadzona,
zmontowana i wyreżyserowana rozrywka.
The Film Stage
Trudno uwierzyć, że film rozgrywający się w całości podczas rozmów telefonicznych może
aż tak trzymać w napięciu. Prawdziwy dreszczowiec.
Village Voice
Pełen napięcia, wciągający, niskobudżetowy thriller, na którego remake na pewno ostrzy
już sobie zęby niejeden hollywoodzki producent.
Variety
„Winni” to kino, podczas którego ani przez chwilę nie nudzi nas brak zmian scenerii,
bohaterów, miejsc, bo jest wybitnie dynamiczne dzięki temu, co niewidoczne. I udaje się
widza do tego dziania poza kadrem bardzo skutecznie przekonać. Ten film prowokuje
w nas maksymalną koncentrację.
San Francisco Chronicle
Wyjątkowy thriller, który musicie zobaczyć, i jeden z najlepszych do tej pory filmów roku.
FILMINK
Data wprowadzenia: 2018-10-31