premiera Wszyscy wiedzą (napisy)

Wszyscy wiedzą (napisy)
reżyser: Asghar Farhadi | gatunek: Dramat
grają: ZORZA

Zapowiedzi

Brak zapowiedzi kinowych.

 

 Recenzje

 
Recenzja. "Powrót"
Nie jest to film nowy, jednak można go było zobaczyć w ramach pokazów Dyskusyjnego Klubu Filmowego „KLAPS” w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. I choć część osób już go widziała, to chyba nikt nie miał wątpliwości, że jednak chętnie powraca się do „Powrotu”.

Gdyby chcieć wspomnieć o kilku najważniejszych rzeczach definiujących „Powrót”, jako dzieło dziś już szczególne, należałoby zacząć od Andrieja Zwiagincewa, czyli jego twórcy. Rosyjski absolwent szkoły teatralnej nazywa siebie wykonawcą testamentu Andrieja Tarkowskiego. I choć jest to dość butne i może na wyrost, to jednak nie można odmówić jego twórczości tych kilku charakterystycznych cech, jakie również kino Tarkowskiego posiadało: poetyckości i rytmu obrazu, stosowania metafor, zaangażowania w problemy społeczne natury duchowej czy tajemniczości. I taki też jest „Powrót” - debiut Zwiagincewa i zarazem, jak dotąd, jeden z jego (zaledwie) trzech pełnometrażowych filmów. Nakręcony przed „Wygnaniem” (choć tytuły sugerują inną kolejność), porusza w zasadzie bardzo podobny temat, jak jego następca. Tak bowiem w „Wygnaniu”, jak i „Powrocie” motywem wyjściowym historii jest rodzina. Mąż, żona i dwójka dzieci. I tak, jak w drugim filmie reżyser skupia się przede wszystkim na relacji mąż-żona, tak w swoim debiucie opowiada historię ojca, który po latach nieobecności wraca do domu, by zabrać w nietypową podróż swoich dwóch synów.

Nie byłoby w tej historii nic szczególnego, gdyby nie fakt, że synowie ojca nie pamiętają, więcej! Ojcostwo jest dla nich czymś nowym, abstrakcją, wobec której nie wiedzą jak się zachować. I tak rodzą się w nich dwie skrajne postawy. Starszy z synów, kilkunastolatek, w ciemno aprobuje autorytet ojca, bo ten daje mu coś, czego wcześniej nie miał – pieniądze, jazdę samochodem, nocleg pod namiotem, czy w końcu uczy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Młodszy natomiast, dla kontrastu, przejawia mniejszy entuzjazm; ma więcej wątpliwości co do jego osoby (zadaje nawet pytanie starszemu – skąd wie, że to jego ojciec, skoro go w ogóle nie pamiętają), jest mniej uległy wobec jego poleceń, w końcu skrywa potworny żal, że ten, kiedyś, na 12 lat, zupełnie ich zostawił.

W trakcie pofilmowej dyskusji ktoś powiedział, że ten film jest o relacjach między członkami rodziny. Powiedziałbym, że „Powrót” (jak i zresztą „Wygnanie”) jest właśnie o braku takich relacji. Film wolnymi, choć stanowczymi krokami zmierza ku tragedii, właśnie za sprawą nieporozumień i niedomówień. Brak zdrowego kontaktu ojca z chłopakami sprawia, że zamiast przyjaznej, rodzinnej wycieczki, oglądamy prawdziwy dramat; dramat, którego finał przyprawi o palpitację serca i sprawi wiele przykrości.

Trudno jednoznacznie powiedzieć dlaczego debiut Zwiagincewa jest tak dobry. Być może z powodu pięknych choć surowych zdjęć Mikhaila Krichmana (stałego operatora Ziwagincewa), być może z powodu krajobrazów (Finlandii i Mołdawii), być może dzięki aktorom (cała trójka zasługuje na szczególna uwagę), a być może ze względu na mnogość interpretacji i masę niedopowiedzeń, które zostały tu zastosowane z pełną premedytacją. Bo jak powiedział kiedyś Albert Einstein: „Najsubtelniejsze i najgłębsze doświadczenie emocjonalne, jakiego człowiek może doświadczyć, to zetknięcie się z tajemnicą.” Dlatego i Państwa zachęcam, aby odkryć tajemnicę pewnego powrotu.

Rafał Kaplita
tuco@vp.pl
 
Tagi: dkf klaps , powrót , recenzja , rafał kaplita
Data wprowadzenia: 2012-09-14
 

 Komentarze

 
Twój podpis
Treść:
Tylko zalogowani użytkownicy
mogą dodawać komentarze. Zaloguj się

Portal resinet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i wypowiedzi zamieszczanych przez internautów. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.

 Zapowiedzi

 Reklama

 Recenzje

 Resinet poleca

Neapol spowity tajemnicą (napisy)
(Thriller Włochy)

Gotti (napisy)
(Biograficzny; Kryminał USA)

Pierwszy człowiek (napisy)
(Biograficzny; Dramat USA)

Jeszcze jeden dzień - Kultura Dostępna
(Animowany; Dokumentalny Belgia, Hiszpania, Niemcy, Polska, Węgry)

Dom, który zbudował Jack (napisy)
(Dramat Dania, Francja, Niemcy, Szwecja)

Glass (napisy)
(Thriller USA)

Anioł (napisy)
(Biograficzny; Dramat Argentyna, Hiszpania)

Bracia Sisters (napisy)
(Komedia; Western Francja, Hiszpania, USA, Rumunia)

Największy dar (napisy)
(Dokument fabularyzowany; Western Hiszpania, Polska)

 Dla dzieci

Jaskiniowiec (dubbing)
(Animowany; Przygodowy Francja/Wielka Brytania)

Luis i obcy (dubbing)
(Animowany; Familijny Dania/Luksemburg/Niemcy)

Odlotowy nielot (dubbing)
(Animowany Belgia/Islandia)

Biały kieł (dubbing)
(Animowany Francja/Luksemburg/USA)

Księżniczka i smok (dubbing)
(Bajka Rosja)

Hotel Transylwania 3 (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Kopciuszek. Historia prawdziwa (dubbing)
(Animowany USA)

Ralph Demolka w internecie (3D, Dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Sekretny świat kotów (dubbing)
(Animowany; Komedia Chiny)

Sekretny świat kotów (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia Chiny)

Ralph Demolka w internecie (dubbing)
(Animowany; Komedia USA)

Ralph Demolka w internecie (dubbing, mała sala)
(Animowany; Komedia USA)

Lego Przygoda 2(dubbing)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Sekretny świat kotów - Kino na temat junior
(Animowany; Komedia Chiny)

Lego Przygoda 2 (3D, dubbing)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Lego Przygoda 2 (dubbing, mała sala)
(Animowany Australia/Dania/USA)

Robaczki z Zaginionej Dżungli (dubbing)
(Animowany Francja)

 Filmoteka

 Warto zobaczyć

Sprawdź aktualny repertuar kin

 Konkursy

Chwilowo brak konkursów

 Dzisiaj w kinach: wtorek, 16.04.2024 r.

 Ostatnio dodane

 Promocje kin

 Kontakt

Rzeszowski Portal Informacyjny resinet.pl

tel.  017 85 06 396
fax. 017 85 06 397

e-mail: kina@resinet.pl

Tutaj znajdziesz nasze pełne dane kontaktowe.